De 5 belangrijkste trends op het gebied van kantoorinrichting in 2023

Trends op het gebied van kantoorinrichting en kantoormeubelen zijn constant veranderend; en zeker met de opkomst van het thuiswerken verandert de werkvloer in een razendsnel tempo. Daarom hebben wij voor jou de 5 belangrijkste kantoorinrichting trends van 2023 op een rijtje gezet.

1. Hybride kantoorinrichting

Sinds de COVID-19 pandemie is deels, of zelfs volledig, thuiswerken een welkome optie geworden voor veel Nederlanders. Met minder medewerkers op kantoor is er op de werkvloer minder vraag naar werkplekken waardoor er meer ruimte overblijft. De flexibele werkplek is daar de ideale oplossing voor. Met de flexibele werkplek zit je niet meer op een vaste plek, maar kan je elke dag ergens anders zitten. Dit zorgt ervoor dat je meer afwisseling hebt in de collega’s waar je naast zit waardoor je mentaal fris en geïnspireerd blijft.

Het doel van hybride kantoorinrichting is het doorbreken van de fysieke en sociale barrières. De inrichting heeft verschillende ‘zones’ nodig voor specifieke werkzaamheden zodat de werknemers aangespoord worden om meer te bewegen gedurende de dag. Dit zorgt er ook voor dat er meer contact ontstaat tussen verschillende werknemers.

Een aantal punten waar je rekening mee moet houden wanneer je het kantoor hybride inricht:

  • Vergadertafels voor grotere teammeetings
  • Vergaderruimtes met schermen voor virtuele meetings
  • Een systeem om ruimtes te reserveren
  • Goed en snel verstelbare meubels op de flexibele werkplekken
  • Open plekken om samen te werken
  • Kleinere ruimtes voor een-op-een sessies

2. Hotelificatie

Aangezien steeds meer mensen deels thuiswerken kunnen je jouw kantoor ‘hotelificeren’ om het kantoor aantrekkelijker te maken voor werknemers. Hotelificeren is het introduceren van voorzieningen en kenmerken die je normaal vaak in hotels tegenkomt, in jouw kantoor. Het doel hiervan is om een comfortabele, welkome en relaxte sfeer te creëren, met als doel om de werknemerstevredenheid en productiviteit te verhogen.

Dit kan op een aantal manieren gedaan worden:

  • Toegang tot eet- en drinkgelegenheden
  • Comfortabele en zachte zitplekken en gemeenschappelijke ruimtes
  • Natuurlijke lichtinval en airconditioning
  • Akoestische scheidingswanden

3. Welzijn van werknemers

Al een aantal jaar is het welzijn van werknemers een belangrijke trend op het kantoor. Dit kan zowel gericht zijn op het fysieke, mentale en emotionele welzijn van werknemers. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om een fijne werkomgeving te creëren die een positieve impact op de werknemers heeft.

Deze positieve werkomgeving kan op verschillende manieren gecreëerd worden:

4. Duurzaamheid

Duurzaamheid is nog altijd een belangrijk aspect in ons leven, zo ook bij bedrijven. Bij het duurzaam inrichten van je kantoor richt je je op meubelen met een minimale impact op het milieu. Het gebruik maken van meubelen gemaakt van gerecycled materiaal en circulaire meubels speelt een grote rol in het creëren van een duurzame werkomgeving. Ook het gebruiken van natuurlijk licht speelt een belangrijke rol. Met een goede lichtinval kan je uiteraard je lampen wat langer uitlaten, zeker in de zomermaanden.

Tevens een reden om te kiezen voor duurzaam of circulair is het gebrek aan grondstoffen en de hoge gasprijzen.

5. Beweging

Een belangrijke reden voor medewerkers om naar kantoor te komen ten opzichte van het thuiswerken is het sociale aspect. Door beweging op het kantoor aan te moedigen wordt zowel de productiviteit als de kwaliteit van de sociale interacties. Tevens wordt isolatie ook vermeden.

Bij het inrichten van een kantoor is het slim om bepaalde voorzieningen verder weg te plaatsen om beweging aan te moedigen. Een aantal meubels die als voorbeeld gebruikt kunnen worden zijn zit/sta bureaus en vergadertafels. Daarnaast verhoogt beweging natuurlijk ook de fitheid en productiviteit van jou medewerkers.

Jouw kantoor inrichten

Is bij jou nu een lampje gaan branden over hoe jij het beste jouw kantoor kan inrichten? Bij Kantoormeubel4Sale hebben wij een ruim assortiment kantoormeubelen, geschikt voor elke kantoorinrichting. Heb jij nog wat sturing nodig? Of wil jij verdere informatie over onze meubels? Wees dan niet bang om contact met ons op te nemen en één van onze experts helpt jou verder bij de inrichting van jouw ideale kantoor!

    Advies nodig?

    Wil je meer weten over onze diensten, producten of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op.

     

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *